Saturday 25th of May 2019

a secret cornerstone upturned at the guardian...


Amid the US push for regime change in Venezuela, RT speaks with investigative journalists who looked into the eBay founder and self-described “progressive” billionaire Pierre Omidyar, a major patron of regime-change operations.

An ongoing series in MintPress News, written by Alexander Rubinstein and Max Blumenthal, is a rare look into the projects undertaken by the “progressive philanthropreneur,” who has been praised by the liberal interventionist establishment for following in the footsteps of George Soros but attracts far less media attention.

“Part of the reason for doing this investigation was to inspire more scrutiny of Pierre Omidyar,” Rubinstein told RT. “There are mountains of newsworthy bits of information about many of the organizations he funds, but the sad reality is that it would require a team of at least half a dozen journalists working overtime to fully make sense of it all.”

The second part in Blumenthal and Rubinstein’s series, published Wednesday, took a particular interest in Omidyar’s ties to organizations promoting “regime change.” In Ukraine, it was a TV station (Hromadske) that backed what turned into a violent 2014 coup against the government in Kiev. In Zimbabwe, Omidyar money funded a “cultural activist network” that campaigned for the ouster of President Robert Mugabe in 2017. And in the Philippines Omidyar is backing The Rappler, a news site opposed to President Rodrigo Duterte that is developing surveillance technologies like a “mood meter” of the audience to capture – and channel? – “non-rational reactions.”

Not progressivism but power

Omidyar is not doing this on his own, either, working hand in hand with US Agency for International Aid and Development (USAID) and the National Endowment for Democracy (NED).

“He has the money and – for one reason or another– the desire to participate in such destabilizing policies,” Rubinstein told RT, noting that the billionaire’s embrace of such projects makes him “the perfect private partner for the US government” in seeking regime change abroad.

How does a self-described progressive find himself riding the horse of regime change? This is one of the questions Rubinstein and Blumenthal hope further research will answer. Their digging has found Omidyar’s money behind the Alliance for Securing Democracy and The Bulwark – projects led by NeverTrump neoconservative Bill Kristol that push “Russiagate” and carry the torch of interventionism.

“If partnering with the neocon think tank guru who was a main conduit for US government messaging in the lead-up to the Iraq War is ‘progressive’ then I think it’s time we retire the term,” Rubinstein told RT.

He believes that Omidyar is not driving the regime-change agenda, but going along with it in “the perfect alliance of convenience.”

“If you’re looking for a coherent ideology that permeates through each of Omidyar’s investments, it’s not progressivism: it’s power… and power lies with empire,” Rubinstein said.

More specifically, Omidyar is looking to manage all areas of modern life, from journalism and transportation to banking and finance and government administration, journalist Yasha Levine, author of ‘Surveillance Valley: The Secret Military History of the Internet,’ told MintPress.

To him it’s not just about running a single service, but integrating things together to give technocrats, business executives and government officials a God’s-eye view of the world – to manage and control society more efficiently.

The role of Omidyar and other billionaires – who would be called ‘oligarchs’ if they were Russian but keep being presented as ‘philanthropists’ in the West – in influencing media and politics around the world is woefully under-examined, Rubinstein and Blumenthal argue.

Controlled or ‘responsible’ opposition?

Part of the problem is that Omidyar funds a wide range of media outlets through foundations, nonprofits and other cutouts, and many journalists who consider themselves independent or progressive aspire to work at Omidyar-backed Intercept, famous for publishing (some of) the documents leaked by NSA whistleblower Edward Snowden in 2013.


Read more:


joining the dots...

This website started as a way to air opinions that The Guardian would not allow in their comments section. Over time it evolved into fact-checking. Rarely has it been so simple. This is The Guardian’s latest story on the unfolding crisis in Venezuela, it is headlined:


Venezuela: Maduro accuses US of trying to ‘get hands on our oil’


That headline is technically true. Nicolas Maduro – the beseiged Venezuelan President and the MSM’s current “monster of the week” – did accuse the USA of wanting to control Venezuela’s vast crude oil deposits. He cited Iraq and Libya as recent examples of similar behaviour.


This article in OffGuardian does not explain WHY the Guardian would be "trying" to unseat Maduro while the Guardian claims to be from the "left".  The article above with information sourced from an article written by Alexander Rubinstein and Max Blumenthal thus explains exactly the relationship between “progressive” billionaire Pierre Omidyar and the Guardian, including with LUKE HARDING... see:

when the guardian descends into the pit of hell-shit...



The narrative about dictator Maduro starving his own people aims to split a polarized Venezuela where the poor still support the government, while those backing the opposition are cashing in on the crisis, Max Blumenthal told RT.

Despite mainstream media painting a dire picture in which the entire Venezuelan society –of course, besides Maduro himself and his corrupt inner circle– are in desperate need of food and basic necessities, the independent journalist discovered a different situation while touring parts of the country.

“The problem here is with speculation,” Blumenthal told RT from Caracas, explaining that, while many food products indeed suffered from the massive hyperinflation triggered by the falling oil price and US sanctions, local supply to the population sometimes costs them nothing at all.


Read more:

the guardian needs to examine its own brain...


Particularly when a statement feels “fluent” (easy to process) and familiar, we tend not to focus on the details and instead go with the gist. Unfortunately, there are many simple ways that purveyors of misinformation can tweak the presentation of their claims to increase a statement’s fluency and familiarity. 

One example is the use of imagery – photographs help us to visualise statements, which means they can be processed fluently – and therefore seem truer. We can see this with medical stories: people are more likely to believe a pseudoscientific claim if it has a brain scan alongside it.

Read more:



This article is about a study by a young guy, David Robson,’s book: The Intelligence Trap: Why Smart People Do Stupid Things and How to Make Wiser Decisions

Nothing new here, Old Gus combats daily his own moronic, imbecilic, foolish, idiotic, cretinic, doltish, halfwitted, dunced, dullarded, simpletonian, nincompooped, blockheaded, ignoramus, cloddy, doped, thickheaded, dimwitted, dummy, knobhead, asshatted side (probably the left) of his brains. And I ask myself: "why did you do that for?"

A tad (more han a tad, truthfully) of red ned helps lower the tone of Gus's supersmartness so that he doesn't get fooled by being too smart. The point here is that if you don't undertand nor try to understand, you can't be fooled. Huh? Easy. Your mind is blank and stays blank...

And YES, purveyors of misinformation can tweak the presentation of their claims to increase a statement’s fluency and familiarity — including THE GUARDIAN's own bias. Sometimes the claims "may not be wrong" but are designed to push us into the wrong direction: the diagnostic could be right but WE ARE PRESCRIBED THE WRONG PILLS.


See also URGENTLY: 

dealing with the moronic one notion’s crew and the noah’s social club's chief, on a chemically lucky planet…


But the main point which is puzzling: who actually fools "intelligent people"? More intelligent people? Deceiving fools? Uncle Rupe?

uncle rupe


india develops fake science pride...

In recent years, "experts" have said ancient Indians had airplanes, spacecraft, the internet, and nuclear weapons—long before Western science came on the scene. Such claims and other forms of pseudoscience rooted in Hindu nationalism have been on the rise since Prime Minister Narendra Modi rose to power in 2014. Some researchers say they're a threat to science and education that stifles critical thinking and could hamper India's development. They blame the rapid rise at least in part on Vijnana Bharati, the science wing of Rashtriya Swayamsewak Sangh, a massive conservative movement that aims to turn India into a Hindu nation.


Read more:


Meanwhile in Poland:


Catholic priests in Poland burned objects and books they denounced as sacrilegious, including tales of fictional child wizard Harry Potter. On Facebook, the group quoted Bible passages condemning all forms of divination and magic.

The priests hail from ‘Fundacja SMS Z Nieba’, meaning ‘SMS from Heaven Foundation’, so-called because the order sends out religious messages via phone texts. The book burning took place at a church in Koszalin on Sunday.


Read more: